Microsoftin
monialaosaaja SharePoint on yksi viime vuosien suurista IT-alan
tuotemenestyksistä. Menestystarina sai todellisen nosteensa SharePoint 2007:n
ilmestyessä, vahvistui versiossa 2010 ja elää nyt kukoistustaan versiossa 2013.
Tällä välillä SharePointin voi sanoa saavuttaneen intranet -alustana
maailmanlaajuisen valta-aseman, ja sitä voi ostaa nykyisin perinteisen on-premise
-asennuksen lisäksi pilvipalveluna.
Alunperin
intranet- sekä extranet-käyttöön luontaisesti sopiva SharePoint on menestynyt
business-puolella laaja-alaisuutensa vuoksi. Se tarjoaa kattavasti kollaborointitapoja, sosiaalisen sisällön
jakamisen, dokumentinhallinnan, sisällönhallintatyökaluja verkkosivujen
ylläpitoon sekä itse esitysportaalin.
Julkisten,
kuluttajille suunnattujen internetpalvelujen sisällönhallinta-alustana
SharePoint on ollut varsin harvinainen aina viime vuosiin asti. Tuotteen
historian valossa se on ymmärrettävää. Kuitenkin viimeisimmät SharePoint (2013)
-kehitysalueet kohdistuivat perinteisessä mielessä sisällön julkaisuun ja
erityisesti alueisiin, jotka tukevat julkisten internet-sivujen rakentamista.
Onko SharePointista nyt kilpailijaksi Web Content Management (WCM) -alueella internet-sivujen tuottamiseen?
Onko SharePointista nyt kilpailijaksi Web Content Management (WCM) -alueella internet-sivujen tuottamiseen?
Varsinaisen
sisällön näkökulmasta SharePoint on perinteisesti ollut rajoittunut kuva- ja
videomateriaalien käyttömahdollisuuksissa. Microsoftin oman web-ohjelmointiympäristön Silverlightin lisäksi tuetaan
html5-pohjaista videojakelua laajentaen liikkuvan kuvan sekä interaktiivisten
sisältöjen mahdollisuuksia. Videoita voi
myös esimerkiksi versioida eri käyttötarkoituksia varten. Parannuksia on tullut
myös aikaisemmin jäykähköön kuvamateriaalien käyttöön.
Sivujen
löydettävyys julkisissa hakukoneissa pohjautuu muun muassa metatietoihin,
linkityksiin ja itse sisältöön. Hakukoneoptimointi (SEO) on nyt otettu paremmin
huomioon kun sivujen metatieto on valmiina sivutasolla muokattavissa SharePointin
käyttöliittymän avulla. Aikaisemmin SEO-kentät on jouduttu työstämään
ylimääräisenä räätälöintityönä. Pieni parannus sinänsä, mutta nousee esiin kun
organisaatiot vertailevat tuotteiden käyttövalmiita ominaisuuksia.
SharePointin
julkaisuarkkitehtuuria on moitittu vanhanaikaiseksi jossa elementtejä kasataan
työläästi sivutasolla näkymä kerrallaan. Tämän perinteisen tavan rinnalla SharePointin sisältöä voi nykyään
esittää ja koostaa käyttöliittymässä dynaamisemmin käyttäen työkaluina
koostesivuja, joita ohjataan hakufilttereillä ja metatietorakenteilla.
Navigaation voi rakentaa dynaamisemmin metatietopohjaisesti ja sivujen polut
voi esittää helppolukuisemmassa muodossa.
Kaikkein tunnetuin
yksittäinen internet-sivujen tekemistä hankaloittava rajoite SharePointissa on
ollut ulkoasun työläs räätälöinti. Sivustojen yksilöllinen brändäys on
tavanomainen vaatimus internet-palveluissa, mutta sen toteuttaminen on
muistuttanut SharePointissa perinteisen web-suunnittelun sijasta
sovelluskehitystä vaativuudessaan.
Työskentelytapaa
on nyt helpotettu siihen suuntaan, että käyttöliittymän suunnittelua voidaan
tehdä helpommin ja siihen voi käyttää työkaluja, jotka ovat tuttuja
tavanomaisessa web-suunnittelussa. Siirtyminen html5-standardiin esityspuolella
tukee myös modernimpaa ja joustavampaa sisällön esittämistä eri
päätelaitteissa. Kuitenkin, vaikka ulkoasun muokkaaminen on helpompaa kuin
ennen, on edelleen työlästä saada SharePoint-sivusto näyttämään radikaalisti
muulta kuin tyypilliseltä SharePoint-sivustolta.
Myös todellinen
joustava responsiivinen esitystapa on SharePointin päätelaitekohtaisesta
räätälöitävästä html5-esitystavasta vielä kaukana. Responsiivisen esitystavan toteuttaminen on
asiantuntijatyötä myös SharePoint–alustalla.
Monet kokevat
SharePointin sisällönhallintatyökalut vaikeaksi oppia, mikä osaltaan johtunee
monimutkaisesta arkkitehtuurista ja ominaisuuksien laajasta kirjosta. SharePointille tyypilliseen tapaan uudet
ominaisuudet ovat usein käytössä vanhojen rinnalla, tai ominaisuuksia voi ottaa
käyttöön vain tietyn konfiguraation kautta. Tämä luo haasteita uusien sisältörakenteiden luomisessa, vaikkakin itse
sisältösivujen muokkaaminen onnistuu kätevästi WYSIWYG–muodossa.
Suurimpia esteitä
SharePointin kilpailukyvylle on sen hinnoittelu. Käyttöönotossa maksetaan
kokonaisvaltaisesta kehitysalustasta, joten sen on vaikea kilpailla hinnallaan
perinteisten sisällönhallintatuotteiden kanssa. Toisaalta vaihtoehtoisen
pilvipalvelun käyttöönotto on edullista ja nopeaa, mutta sen ominaisuudet ovat
rajoitetummat kuin asennettavassa versiossa. Hinnakas, asennettava
on-premise-tapa on edelleen paras ratkaisu jos käytetään kattavasti
SharePointin sisällönhallintaominaisuuksia tai tarvitaan kattavia integrointeja
sisältölähteisiin.
SharePoint on
edelleen kattava monialatuote, jonka pääosaaminen on yhteistyöpohjaisten
liiketoimintapalvelujen puolella ja vasta se toinen jalka
sisällönhallintamaailmassa.
Vertailua
SharePointista WCM -mielessä on tehnyt myös Real Story
Group:
How Does SharePoint 2013 Stack Up for WCM?
Raportti on maksullinen.How Does SharePoint 2013 Stack Up for WCM?
Kirjoittanut:
Jari Ratinen, Senior Consultant
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti