Monikanavaisuudessa
toteutuu parhaimmillaan laadukas ja miellyttävä asiakaskokemus, jossa
kivijalkakaupan palvelu yhdistyy saumattomasti verkon ja mobiilin palveluihin. Kuten edellisessä kirjoituksessani totesin, monikanavaisuudessa onnistuminen vaatii hyvälaatuista ja oikein hallittua tuotetietoa. Se ei kuitenkaan yksin riitä. Tarvitaan myös laadukasta ja hallittua
asiakastietoa, jonka avulla voidaan tarjota yksilöllistä palvelua kanavasta
riippumatta. Asiakasodotukset ylittävään palvelutasoon päästäkseen pitäisi myös
huomioida muutama keskeinen asiakastiedonhallinnan periaate.
1. Asiakastieto on ajantasaista ja riittävää
Yksilöllinen
asiakaskokemus syntyy, kun palvelu on kohdennettu asiakkaille heidän
toiveidensa ja mielenkiinnon kohteidensa mukaan. Konkreettisesti se voi
tarkoittaa tiettyä tuotetarjontaa tai vaikkapa kuluttajan ostokäyttäytymisen
perusteella räätälöityä tarjousta. Tämän onnistuminen edellyttää hyvää
asiakastiedonhallintaa. Asiakkaista tarvitaan riittävästi oikeaa tietoa, jotta
tarvittavat asiat voidaan tunnistaa, ja myös asiakastiedon laadun pitää olla kunnossa. Jos asiakkaiden tiedoissa on puutteita tai päällekkäisyyksiä,
menetetään kokonaisnäkyvyys ostokäyttäytymiseen.
Lisäksi asiakastiedon
keräämisessä ja tallentamisessa täytyy huomioida viranomaisvaatimukset,
lait ja asetukset. Niitä tulee seurata jatkuvasti, ja muutoksiin pitää pystyä
reagoimaan nopeasti. Asiakastiedon kerääminen ja tallentaminen tuleekin
suunnitella siten, että sitä on helppo muokata säädöksien muuttuessa.
2. Asiakastieto on yhdisteltävää
Hyvälaatuiseen
asiakastietoon voidaan yhdistää niin yrityksen sisäistä kuin ulkoistakin tietoa.
Yhdistämällä samasta asiakassegmentistä olevien asiakkaiden aiemmat
ostokset voidaan kohdentaa tuotesuosituksia entistäkin tarkemmin. Tällaista
lisämyynti- ja suositustoimintoa voidaan tuoda kivijalkakauppoihin esimerkiksi
mobiilisovellusten kautta.
Ulkoista
tietoa on esimerkiksi yhteistyökumppaneiden asiakastieto sekä julkinen, avoin tai
ostettava tieto. Ulkoista tietoa voi olla myös asiakassegmenttien tykkäämät ja jakamat asiat sosiaalisessa mediassa. Verkosta kerättävä lisätieto tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Kilpailuetua on tarjolla niille, jotka onnistuneesti yhdistävät ulkopuolelta kerättävän tiedon omaan asiakas- tai tuotetietoonsa.
ostettava tieto. Ulkoista tietoa voi olla myös asiakassegmenttien tykkäämät ja jakamat asiat sosiaalisessa mediassa. Verkosta kerättävä lisätieto tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Kilpailuetua on tarjolla niille, jotka onnistuneesti yhdistävät ulkopuolelta kerättävän tiedon omaan asiakas- tai tuotetietoonsa.
3. Asiakastieto on jaettavaa
Jotta
asiakasta voidaan palvella laajasti ja laadukkaasti, täytyy sama asiakastieto
jakaa läpi koko organisaation. Monikanavaisuudessa tämä korostuu
entisestään. Parhaat asiakkaat on syytä tunnistaa kaikissa kanavissa, joka
kerta. Jaettu asiakastieto mahdollistaa myös tehokkaan ristiinmyynnin. Kun
asiakastiedot ovat kunnossa, niistä kannattaa ottaa kaikki ilo irti.
Tuloksellinen
asiakastiedonhallinta, kuten tiedonhallinta yleisestikin, lähtee aina
liiketoiminnallisista tarpeista: miten ja mihin tietoa halutaan käyttää. Tarpeiden
tunnistaminenkaan ei kuitenkaan auta, jos tieto ei ole laadukasta. Tiedosta voidaan muodostaa oikeita kaupallisia johtopäätöksiä ja toimenpiteitä vain kun tiedetään, mistä se on koostunut ja mihin se liittyy.
Kirjoittaja Taru Väre on Talent Base Oy:n tiedonhallinnan
konsultti, joka on kiinnostunut liiketoimintalähtöisestä tiedon hyödyntämisestä.
Hänellä on vuosien kokemus vähittäiskaupan alan erilaisista IT-hankkeista
avaintiedonhallinnan (Master Data, MDM), tiedon laadun parantamisen ja
raportoinnin kehittämisen osa-alueilla.
Lisätietoja:
Konsultti Taru Väre, +358 50 3551514
taru.vare@talentbase.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti