perjantai 8. tammikuuta 2016

Paranna sivustohakusi tarkkuutta, jotta etsivä löytäisi. Ja ostaisi.

Sivustohaku on kuin satujen huutolaispoika, joka tungetaan nurkkaan paremman väen tieltä ja jolta kukaan ei odota juuri mitään. Löydät hakuboksin useimpien sivustojen oikeasta yläkulmasta. Mutta eihän kukaan enää käytä sivustohakua? Tutkimusten mukaan sitä käytetään ja kannattaakin käyttää etenkin verkkokaupoissa.

Hyvin tehdyn sivustohaun avulla voidaan pidentää vierailuaikaa. Lisäksi hakua käyttäneiden konversio on muita parempi. Etsivä siis löytää ja ostaa. Se antaa myös mahdollisuuden markkinoida muita tuotteita tai sisältöjä. Sivustohaku on erityisen hyödyllinen pienissä päätelaitteissa (puhelimet ja tabletit).


Missä mättää?


Varsin usein sivustohaun kehitys jää IT-osaston kakkostason hankkeeksi, eikä ylläpidosta vastaa kukaan. Liekö syy vai seuraus, mutta sivuston hakua ei myöskään käytetä sisältöjen markkinointiin. Hakutoiminnosta tulee pakollinen paha, joka on esillä koska muillakin on. Tämä näkyy niin käyttöliittymän suunnittelussa kuin haettavan datan laadussa.

Otan case-studyksi H&M:n Suomen sivun. Viime vuonna sivustolla ei ollut hakua lainkaan. Nyt sellainen löytyy melko huomaamattomana oikeasta yläkulmasta, mutta esimerkiksi hakusana ‘juoksutakki’ ei palauta mitään. Kuitenkin tuotekategorian navigaatiosta löytyy ‘Hupullinen talvijuoksutakki’ jonka tuotekuvaus alkaa: ‘Juoksutakki, jossa lämpöä eristävä harjattu sisäpuoli ja tuulettavia mesh-osia.’ En olisi koskaan löytänyt takkia, jollen olisi entuudesta tiennyt sellaisen kuuluvan valikoimaan.



Miten osumatarkkuutta voi parantaa?


Kaikki lähtee hakusanasta ja sitä vastaavasta osumasta. Käytä sivuston artikkeleiden nimeämisessä yhdenmukaista taksonomiaa ja terminologiaa, joka pohjautuu liiketoiminnan tarpeisiin mutta on mietitty nimenomaan käyttäjien näkökulmasta ja johdettu yleiskielestä. Tämä parantaa näkyvyyttä myös ulkoisille hakukoneille (SEO). Organisaation jargon ja erikoissanat kelpaavat kalvosulkeisiin, eivät yleiseen käyttöön.
  • Lisää sisältöihin niitä kuvaavat asiasanat. Vaikkapa kaikkiin juoksuun soveltuviin takkeihin: ‘takki’, ‘urheilu’, ‘juoksu’, ‘talvi’. Asiasanojen avulla on helpompi järjestää myös tuotekategorian sivut ja navigointi, kun käytät asiasanoista johdettua hierarkiaa ja relaatioita.
  • Tarkkaile ja analysoi hakusanoja. Muuta sisältö tai asiasanat niitä vastaavaksi. Tutki etenkin täydennettyjä hakusanoja (refined keywords). Esimerkiksi haettu ‘juoksutakki’ ei tuottanut tuloksia, joten käyttäjä haki uudestaan ‘tuulenpitävä urheilutakki’.
  • Mitkä hakusanat suorittavat heikosti tai saavat kävijän jopa poistumaan sivustolta (exit)? Tuloksissa tai tarjonnassa on jotain vikaa, esimerkiksi hakutulos ei vastaa hakusanalle ladattuja odotuksia tai löydetty sisältö on muuten pielessä (esim. kevyitä juoksutakkeja tammikuussa).
  • Millä sivuilla hakua käytetään eniten? Näiden sivujen sisältö tai navigointi saattaa olla pielessä.
  • Määrittele hakusanalle sopivat synonyymit. Hakusana ‘löytää’’ hakee myös seuraavilla sanoilla samat tulokset: ‘havaita’, ‘keksiä’, ‘tavoittaa’, jne. Kaupallisissa hakukoneissa synonyymisanasto on osa tuotetta.
  • Ennakoiva haku auttaa käyttäjää tarkentamaan hakua haluamallasi tavalla. Kirjoitan ‘juoksu’ ja käyttöliittymä tarjoaa ‘juoksukenkä’, ‘juoksutakki’, ‘juoksukäsine’ jne.
  • Korjaava haku ymmärtää kirjoitusvirheet ja liittää virheellisen hakusanan “oikeaan” tulokseen. Hakusana ‘joksutakki’ tuottaa tulokset sanalle ‘juoksutakki’
  • Hakutulosten painotus on tärkeää niin asiakkaan käyttökokemuksen kuin sivuston tavoitteen kannalta. Nosta kärkeen relevantit tulokset ja painota tärkeimpiä sisältöjä. Esimerkiksi tuotteen esittelysivu ennen tuotteen teknisiä speksejä ja niiden jälkeen käyttäjien tuotearviot.
  • Poista haettavasta massasta tuotteet tai sivut joita ei enää ole tai haluta olevan saatavilla.

Miten hakukone valitaan?


Useimmat julkaisualustat sisältävät jonkinlaisen hakukoneen. Mikäli sitä ei ole tai haluat paremman, haku on varsin helppo lisätä sivulle. Toteutus kannattaa valita tarkoituksen ja sivuston laajuuden perusteella.

  • Hakujättien myymä helposti upotettava ja kevyesti räätälöitävä versio. Esimerkiksi Google tarjoaa sivustohakua avaimet käteen periaatteella (Google Custom Search). Indeksointi tapahtuu automaattisesti, mutta voit myös pyytää sitä sisällön tai sivujen vaihtuessa. Muuten helpon systeemin haittana on hakujen määrään sidotut vuosimaksut. Myös käyttöliittymän muunneltavuus saattaa olla jossain määrin rajattua.
  • Tarjolla on myös useita kolmannen osapuolen plug-and-play hakukoneita, jotka ovat joko ilmaisia tai saatavissa kohtuullisella lisenssillä. Täysin ilmaisen haittana on mainokset ja muu sälä, johon et voi vaikuttaa.
  • Voit koodata oman hakukoneen, joka käy läpi sivuston aina kun haku tehdään tai joka hakee valmiiksi tehdystä indeksistä. Tämä vaatii hieman virittelyä, mutta webistä löytyy useita ilmaisia tai lähes ilmaisia malleja. Etuna hallittavuus ja mahdollisuus käyttöliittymän helppoon muunteluun.

Tärkeintä on muistaa, ettei paraskaan hakukone tai käyttöliittymä auta, jollei haettava tieto ole oikein määritelty. Tämä vaatii huolella pohjustettua sisältösuunnitelmaa, säännöllistä ylläpitoa ja sisältöjä kuvaavan datan hallintaa. Kuulostaa vaikealta, mutta sivustohaun optimointi ei ole mitään rakettitiedettä ja hyöty näkyy välittömästi sekä myynnissä että muissa liiketoiminnan tavoitteissa.

Jos kaipaat asiantuntijan apua sivustohakusi ja sisältöjesi virittämiseen tai osaavaa käsiparia kaveriksi, niin otathan yhteyttä. Myynti: Tiia Roine, +358 40 770 2851, tiia.roine@talentbase.fi


Kirjoittaja Henrik Hyyppä on Talent Base Oy:n verkkopalveluihin erikoistunut konsultti, jonka ydinosaamista on erilaisten palvelukonseptien suunnittelu ja niihin liittyvien liiketoimintaprosessien määrittely. Henrik ja muut huippuasiantuntijat verkkokauppojen konseptointiin ja määrittelyyn löydät tietysti meiltä Talent Baselta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti