torstai 27. elokuuta 2015

Data – informaatioajan öljy?

Dataa verrataan yleisesti informaatioajan öljyksi. Yhtymäpintoja näiden kahden välillä voidaan löytää, mutta yksi ero on erityisen merkittävä. Öljy on ehtyvä luonnonvara, jonka muodostuminen luonnossa on kestänyt miljoonia vuosia. Dataa puolestaan syntyy sekunnin murto-osissa niin valtavia määriä, että jossain kohtaa meillä voi olla käsissämme hallitsematon datatsunami. Miten öljyä ja dataa sitten verrataan toisiinsa? Entä miten data voidaan jalostaa tuottamaan liiketoimintaa, siinä missä öljyä jalostetaan tuottamaan energiaa?

Ensinnäkin, jotta öljyä voidaan hyödyntää, sitä pitää hankkia. Sitä esimerkiksi porataan maanalaisista taskuista tai erotetaan öljyhiekasta. Myös dataa pitää ensin olla, jotta sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa. Toiseksi, öljy pitää jalostaa käyttöön sopivaksi, esimerkiksi bensiiniksi tai dieseliksi, joita me tankkaamme sitten autoihimme päästäksemme paikasta toiseen. Myös dataa pitää jalostaa, jotta siitä olisi hyötyä. Raakadata ei riitä, vaan sille pitää hankkia merkitystä, tehdä siitä ymmärrettävää.

Jotta öljyn jalostaminen tuottaa sopivan tuloksen, täytyy tietää mihin käyttöön lopputuotetta tarvitaan. Datan muokkaamisessa toimii sama periaate. Jos ei tiedä mihin aikoo tietoa käyttää, sen jalostaminen oikeaan muotoon ei onnistu. Helposti käy niin kuin Linnunradan käsikirjassa liftareille, johon Bernard Marr viittaa artikkelissaan ”Big data – too many answers, not enough questions”. Saatiin vastaus, mutta ei tiedetty, mihin kysymykseen. Kannattaa muuten lukea, niin vältät ajan, resurssien ja rahan hukkaamisen liian monien tai vääränlaisten vastausten etsimiseen datasta.

Öljystä jalostettavien tuotteiden täytyy myös olla tasalaatuisia, jotta ne toimisivat pidemmän aikaa siinä käytössä, mihin ne on tarkoitettu. Jotta auton moottori toimisi hyvin, täytyy bensiinin olla puhdasta ja tasalaatuista. Tämä pätee myös tietoon. Datan pitää olla laadukasta tuottaakseen hyötyä liiketoiminnalle. Sen pitää olla oikeaa, yhteismitallista ja yhdisteltävää. Silloin siitä jalostettu ymmärrys voi tuottaa laadukkaita ja oikeita liiketoimintapäätöksiä. Huonolaatuinen data tuottaa todennäköisemmin vääriä johtopäätöksiä, jotka pahimmillaan tuottavat yrityksellesi pahoja käyntiongelmia – aivan kuten bensan tankkaaminen dieselmoottoriin.

Tiedonhallinta voi olla todellinen osa kriittisiä liiketoimintapäätöksiä ainoastaan silloin, kun datan hyödyntämisen edellytykset ovat kunnossa. Kerää dataa, mutta huolehdi, että tiedät, mitä tietoa tarvitset. Ennen kuin käytät dataa päätöksentekoon, varmista, että data on laadukasta ja luotettavaa. Vain silloin data voi tuottaa energiaa liiketoiminnallesi.

Tiedätkö, missä kunnossa datanne on? Tilaa valmis Datan Kuntotarkastus –paketti, niin tiedät.


Kirjoittaja Taru Väre on Talent Base Oy:n tiedonhallinnan konsultti, joka on kiinnostunut liiketoimintalähtöisestä tiedon hyödyntämisestä. Hänellä on vuosien kokemus vähittäiskaupan alan erilaisista IT-hankkeista avaintiedonhallinnan (Master Data, MDM), tiedon laadun parantamisen ja raportoinnin kehittämisen osa-alueilla.

Lisätietoja:
Myynti- ja markkinointipäällikkö Tiia Roine, +358 40 7702851
tiia.roine@talentbase.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti